Wil jij ook meer rust ervaren?
Direct Toegang
X
Wil jij ook meer rust ervaren?
50% Complete
Download dan nu ons gratis e-book waarin 7 tips staan om meer rust te krijgen

Page content

article content

Wat zou jij doen zonder internet?

Wat zou jij doen als je alle tijd van de wereld zou hebben? Veel mensen zouden dan hele andere activiteiten doen, dan ze nu eigenlijk doen. Wij hebben laatst een enquête gehouden om er achter te komen welke activiteiten mensen zouden doen als ze meer tijd hadden. Of wat ze zouden doen wanneer ze offline zouden zijn.

De meest gegeven antwoorden zijn:

  1. Sporten
  2. Boeken lezen
  3. Genieten van de natuur
  4. Meer met mensen real life doen
  5. Vrijwilligerswerk doen
  6. Breien
  7. Zingen
  8. Muziek maken
  9. Voetballen
  10. Films kijken

 

Wat mij nu opvalt aan deze lijst, het zijn vaak activiteiten die mensen nu ook al kunnen doen. Waarom gaan mensen niet gewoon een boek lezen, meer genieten van de natuur of sporten. Waarom wordt men weerhouden om te zingen, breien of om te voetballen.

Online zijn staat gelijk aan afleiding

Voor veel van de ondervraagden komt dit doordat ze vaak online zijn. Ze zitten vaak op hun mobiel, social media en het internet. Hierdoor vinden ze geen tijd meer voor de dingen die ze graag zouden willen doen. Ze krijgen een appje waardoor ze er aan herinnert worden om dat ene taakje nog te doen of iets te regelen voor Pietje. Je aandachtsspanne wordt elke keer onderbroken omdat je telefoon trilt van dat mailtje of appje.
De gemiddelde persoon gaf zelfs aan 6.3 uur per dag online te zitten. Dit geld dan wel voor zowel werk als privé. Denk hierbij aan Whatsapp, netflix, e-mail, werksystemen, studie en social media.

Ik herken dit wel, want vaak zit ik zelf ook op het internet te surfen. Terwijl ik het liefst iets anders zou doen, een boek lezen of een lekkere wandeling maken. Alleen het feit dat het internet er altijd is, zorgt ervoor dat ik mijn gewenste activiteit niet ga doen. Dat ik mijn mobiel altijd bij mij heb,  mijn scherm oplicht als ik een berichtje krijg of de likes binnen stromen, zorgt ervoor dat ik niet ga doen wat ik eigenlijk wil doen. De verleiding is te groot om online afgeleid te worden. Als ik een boek wil lezen, dan moet ik het boek pakken, dat is meer moeite dan mijn telefoon uit mijn broekzak halen. Als ik wil wandelen, moet ik naar buiten. De activiteiten die ik wil doen, kosten meer moeite dan hersenloos een filmpje kijken. Door veel tijd met mijn mobiel te spenderen, daag ik mijn hersenen minder uit.

Actief offline

Ik vind het dan ook belangrijk om bewust offline te zijn. Ik zet steeds vaker mijn mobiel bewust uit. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Stap voor stap. Ik vertel het je hier in mijn korte stappenplan.

Mijn drie stappen plan is als volgt

  1. Onderzoek hoe vaak jij online bent en kijk of jij dit ook echt online wilt zijn.

Je kunt hiervoor een app voor je mobiel downloaden, welke bijhoudt hoe vaak je online bent en met welk programma. Als je meer informatie wilt over deze apps, dan kan je dit blog lezen.

  1. Bedenk, hoe jouw ideale leven eruit zou zien. Zowel online als offline, wanneer ben jij online en wanneer offline. En hoe voel jij je bij die momenten?

Maak een lijstje met wat je online wilt doen, hoe vaak ga je dan dit controleren.

Je e-mail, whatsapp, facebook, twitter, instagram, je mobiel. Wat doe je offline, wanneer en hoe vaak. Wees concreet, met je doelen.

  1. Pak een van je punten in je lijst en begin hier mee

De middelen die jij gebruikt zijn ook langzaam je leven in geslopen, daarom moet je deze ook weer langzaam aanpassen tot jouw ideale levensstijl. Het gebeurd vaak dat we teveel in een keer willen veranderen, als je kleine stapjes neemt zul je zien dat uiteindelijk je doel sneller behaald wordt.

* Let op bij dit alles, dat je echt kleine stapjes neemt. Merk je dat je de doelen niet haalt, waarschijnlijk heb je dan een te grote doelen opgesteld. Probeer ze nog eens nog kleiner te maken.

VB: Stel je zit nu 2 uur per dag op facebook, en wilt dit minder doen. Bekijk dan eerst wat is je doel, hoe veel vind je wel okay. Stel je wilt van 2 uur naar 20 minuten. Dan kun je meteen zeggen dat je naar 20 minuten gaat. Dit gaat alleen werken als je motivatie super hoog is om dit ook vol te houden. Je kunt ook in 1 maand tijd afbouwen van 2 uur naar 1u en 55 min. En dan elke dag 2 min korter. Zodat je na 1 maand al op 20 minuten zit.

 

Ik hoop dat je iets hebt aan deze stappen. Laat je ons weten hoe jou concrete plan er uiteindelijk uit zag?

 

Comment Section

0 reacties op “Wat zou jij doen zonder internet?

Plaats een reactie


*